جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای خرید تابلو ال ای دی ثابت

راهنمای خرید تابلو ال ای دی ثابت | تابلوکاران
اگر قصد خرید یک تابلو تبلیغاتی را دارید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش خواهد آمد اینست...
blank

آموزش ساخت تابلو ثابت

blank

آموزش ساخت تابلو چلنیوم

blank

آموزش ساخت مدار فلاشر

blank

آموزش ساخت تلویزیون شهری

blank

آموزش ساخت تابلو روان

“راهنمای خرید تابلو ال ای دی ثابت” به شما اطلاعات مفیدی جهت یک خرید آگاهانه می دهد…

از آنجایی که تابلوهای ال ای دی ثابت و روان جزو پرکاربردترین و پرطرفدارترین تابلوهای تبلیغاتی هستند، در این مقاله سعی کرده ایم تا تجربیاتمان را در مورد آنها با شما به اشتراک بگذاریم.

تفاوت تابلو ال ای دی ثابت با تابلو ال ای دی روان

در تابلوهای روان امکان نمایش کلمات و جملات بصورت متحرک وجود دارد و حتی می توان عکس و انیمیشن را بر روی آن به نمایش درآورد. در مقابل تابلو ال ای دی ثابت شامل یک یا چند کلمه است که قابل تغییر نیستند و تنها می توانند چشمک زن باشند.

این مشخصات را نمی توان نقطه قوت یکی و یا نقطه ضعف دیگری دانست. هر کدام از این تابلو ها دارای کاربردهای خاص خود هستند که بصورت مختصر آنها را بیان می کنیم.

مزایا و معایب

بعضی مشاغل را می توان در غالب یک کلمه به دیگران معرفی کرد. مثلا همه می دانند که در “سوپرمارکت” ، “خیاطی” و “تعویض روغنی” چه خدماتی ارائه می شود. بدین ترتیب با توجه به اینکه رسالت یک تابلو تبلیغاتی انتقال حداکثر مفاهیم در حداقل زمان ممکن است، صاحبان مشاغل اینچنینی بهتر است از تابلو ال ای دی ثابت جهت تبلیغات و معرفی خود استفاده نمایند.

در مقابل مشاغل دیگری هستند که خدمات متنوع تری ارائه می دهند و یا خدماتشان متغیر است. “آموزشگاهها” ، “دفاتر فنی مهندسی” و … جزو این دسته می باشند که جهت ارائه اطلاعات بیشتر لازم است که از تابلو روان کمک بگیرند و فعالیت های متنوعشان را با توضیحات بیشتری معرفی نمایند.

راهنمای خرید تابلو ال ای دی ثابت

مشخصات تابلو های ال ای دی

هر یک از تابلو های ال ای دی ثابت و روان دارای مشخصاتی هستند که دانستنشان برای خریداران آنها مفید است. در ادامه فهرستی از مشخصات تابلو ال ای دی ثابت را آورده ایم و به تشریح آن می پردازیم.

فهرست مشخصات تابلو ال ای دی ثابت

  • امکان استفاده از فونت ها، اشکال و نمادهای مختلف
  • امکان استفاده از رنگ های مختلف
  • امکان چشمک زن بودن تابلو
  • رعایت فاصله استاندارد بین ال ای دی ها
  • مقدار صحیح شدت نور تابلو
  • انتخاب نوع ال ای دی ( کلاهی یا اوال )
  • انتخاب جنس زمینه کار ( پلکسی یا ام دی اف )
  • انتخاب شکل تابلو ( کتیبه ای یا دوربری شده )
  • روش صحیح قیمت گذاری ( تعداد ال ای دی یا متراژ محیط طرح )

راهنمای خرید تابلو ال ای دی ثابت

۱امکان استفاده از فونت ها، اشکال و نمادهای مختلف

مرحله اول ساخت تابلو ال ای دی ثابت طراحی آن است. در طراحی این تابلوها که توسط نرم افزار ” corel draw ” انجام می شود امکان استفاده از متن با تمامی فونت ها وجود دارد وعلاوه بر متن می توان هر نوع شکل ، لوگو و یا نماد دلخواه را به طرح اضافه نمود.

در مورد فونتی که برای ساخت LED انتخاب می شود باید دقت داشت که چون خوانا بودن کلمات جزو بایدهای یک تابلو تبلیغاتی است، استفاده از فونت های فانتزی و خاص چندان توصیه نمی شود. مطابق تجربیات ما فونت “تیتر” برترین و پرکاربردترین فونت در این زمینه می باشد.

با توجه به جلب توجه  بیشتر اشکال نسبت به متن، بهتر است که در طرحتان از یک نماد، شکل و یا لوگو که معرف شغل تان باشد نیز استفاده کنید.

طراحی تابلو led با نرم افزار کورل

۲ – امکان استفاده از رنگ های مختلف

یکی از کارهایی که به جذاب تر شدن تابلو ال ای دی ثابت کمک می کند استفاده از رنگ های مختلف در آن است. بدین صورت که هر کلمه (و یا حتی هر حرف) دارای رنگی متفاوت باشد.

رنگهای مختلف ال ای دی موجود در بازار عبارتند از: قرمز ، سبز ، آبی ، سفید (آفتابی و مهتابی)، زرد، انبه ای، آبی فیروزه ای و صورتی

از میان اینها قرمز، سبز و آبی جزو رنگهای اصلی (rgb) هستند و رنگهای دیگر معمولا از ترکیب آنها ساخته می شوند، مثل نور صورتی که از ترکیب قرمز و آبی بدست می آید. معمولا ال ای دی های با رنگ اصلی کیفیتی بهتر و عمری طولانی تر دارند و توصیه می شود استفاده از آنها در اولویت باشد.

اخیرا ال ای دی هایی دو پایه به بازار آمده اند که هر یک به تنهایی رنگ های مختلف را تولید می کنند و به ” ال ای دی هفت رنگ ” معروفند. هر چند که استفاده از آنها جذابیت تابلو را چند برابر می کند. ولی از آنجایی که نورشان کمتر از ال ای دی های تکرنگ است، در طول روز دید خوبی ندارند و همچنین در مورد طول عمرشان نمی توان خیلی مطمئن بود.

رنگ های مختلف تابلو ال ای دی

۳-امکان چشمک زن بودن تابلو

یکی دیگر از مواردی که باعث جلب توجه بیشتر تابلو ال ای دی ثابت می شود، چشمک زن بودن آن است. که برای این عمل نیاز به یک مدار الکترونیکی به نام فلاشر می باشد.مدار فلاشر بصورت آماده در بازار موجود است و مشخصاتی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

مهمترین مشخصه  فلاشر ارائه چندین حالت زیبا و متنوع در چشمک زدن است. این حالت ها باید توسط کلیدهای موجود بر روی آن قابل حذف یا اضافه کردن باشند. علاوه بر این معمولا بر روی فلاشرها دو ولوم قرار دارد که به کمک یکی سرعت چشمک زنی کنترل می شود و به کمک دیگری نور تابلو را می توان کم یا زیاد کرد.

فلاشرها مشخصاتی فنی نیز دارند که سازنده تابلو باید آنها را به درستی محاسبه کند. مثلا میزان جریان دهی فلاشر بایستی با میزان جریان مورد نیاز تابلو متناسب باشد. در غیر اینصورت یا نور تابلو افت می کند و یا بعد از مدتی فلاشر معیوب می گردد.

تابلو ال ای دی چشمک زن

۴-فاصله بین ال ای دی ها چقدر باید باشد؟

هر چه فاصله بین ال ای دی ها به هم نزدیکتر باشد کیفیت نور و تصویر تابلو بالاتر می رود. اگر چه استاندارد خاصی برای این فاصله وجود ندارد. ولی طبق تجربیات ما فاصله بین ۱ تا ۲ میلیمتر (مرکز تا مرکز دو ال ای دی حدود ۷ میلیمتر) نتیجه کار را بسیار مطلوب خواهد کرد.

با توجه به اینکه تعداد ال ای دی های به کار رفته در ساخت تابلو ال ای دی ثابت رابطه مستقیمی با قیمت تمام شده آن دارد، دو دلیل می تواند باعث شود که فاصله مناسب رعایت نگردد:

اول مشتریانی که بواسطه محدودیت در پرداخت هزینه بدنبال تابلویی ارزان قیمت هستند و تابلوساز را مجبور می کنند برای اجابت درخواست آنها با افزایش فاصله، تعداد ال ای دی های استفاده شده را کاهش دهد.

دوم تابلوسازانی که به دنبال سود بیشتر هستند و می خواهند با استفاده از ضعف اطلاعاتی مشتریان، بدون آنکه سایز تابلو را کوچک کنند با فاصله بیشتر بین ال ای دی ها تعداد کمتری از آنها را استفاده نمایند.

در تصویر زیر فواصل مختلف بین ال ای دی ها را از ۰ تا ۵ میلیمتر ملاحظه می فرمایید.

فاصله بین ال ای دی ها در تابلو led

۵-مقدار صحیح شدت نور تابلو

شدت نور تابلو بایستی به شکلی باشد که هم در روز و هم در شب به خوبی دیده شود.برخی مشتریان به اشتباه در خواست تابلویی با شدت نور زیاد را دارند. این در حالیست که اگر شدت نور تابلو ال ای دی ثابت بیش از حد باشد علاوه بر اینکه مصرف برق و قیمت را افزایش می دهد دارای معایبی به شرح زیر است:

  • ناخوانا شدن و در هم رفتن کلمات در شب
  • ایجاد مزاحمت برای همسایگان و مغازه داران اطراف
  • آزار دادن چشم بیننده

واضح است که نور کم تابلو هم یک عیب است و باعث می شود مخصوصا در طول روز تابلو دید خوبی نداشته باشد. این عیب هم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

  • استفاده از قطعات بی کیفیت
  • محاسبات فنی اشتباه تابلوساز
  • نصب و سیم کشی نامناسبنور تابلو ال ای دی ثابت

۶-انتخاب نوع ال ای دی ( کلاهی یا اوال )

در ساخت تابلو ال ای دی ثابت فارغ از رنگ، دو نوع ال ای دی استفاده می شود که عبارتند از ” کلاهی ” و ” اوال “.همانطور که در تصویر می بینید ال ای دی های اوال (تصویر سمت راست) دارای سطح مقطعی بیضی شکل و ال ای دی های کلاهی (تصویر سمت چپ) دارای سطح مقطعی دایره ای شکل هستند. نور ال ای دی های اوال مات و پخش و نور ال ای دی های کلاهی تیز و متمرکز است.

هر چند که برخی تابلوسازان به اشتباه یکی از این دو نوع را برتر از دیگری می دانند اما واقعیت این است که در کیفیتی برابر تابلو ساخته شده با اینها تفاوت فاحشی ندارند. در یک جمله می توان گفت که مهمتر از نوع ال ای دی، کیفیت آن است.

اگر می خواهید درمورد تفاوت ال ای دی کلاهی و اوال بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در این رابطه نوشته ایم را “از اینجا” مطالعه فرمایید.

تابلو ال ای دی ثابت
تفاوت ال ای دی کلاهی و اوال

۷-انتخاب جنس زمینه کار ( پلکسی یا ام دی اف )

صفحه ای که ال ای دی ها روی آن قرارمی گیرند می تواند از جنس پلکسی یا ام دی اف باشد. از پلکسی زمانی استفاده می شود که تابلو ال ای دی ثابت درمعرض آب، رطوبت یا باران است. مثلا آنجایی که تابلو در فضای بیرونی نصب می شود و سایبانی ندارد.

از ام دی اف زمانی استفاده می شود که تابلو در فضای داخلی نصب شود. مثلاً تابلویی که پشت شیشه مغازه قرار می گیرد. تا جایی که امکان دارد نباید از جنس پلکسی استفاده کرد. چرا که هم گرانتر است و هم به دلیل جنس پلاستیکی اش در مقابل تابش شدید خورشید دچار انحنا می گردد و حالت تخت خود را ازدست می دهد.

البته درمواردی که تابش خورشید و رطوبت همزمان باشند می توان از پلکسی شفاف که مانند شیشه بیرنگ است و حرارت را جذب نمی کند نیز استفاده کرد.

ام دی اف و پلکسی رنگ های مختلفی دارند که در ساخت تابلو ال ای دی ثابت استفاده از رنگ مشکی آنها مرسوم تر و زیباتر است.

۸-انتخاب شکل تابلو ( کتیبه ای یا دوربری شده )

تابلوهای ال ای دی ثابت از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دوربری شده
  • کتیبه ای

تابلوهایی که محل نصبشان پشت شیشه است برای اینکه فضای کمتری از ویترین را اشغال کنند مطابق آنچه در شکل می بینید دور تا دور نوشته یا طرح بریده می شود و به آنها ” دوربری شده ” می گویند. و تابلوهایی که در فضای بیرون قرار می گیرند معمولا نیاز به قاب دارند و صفحه زمینه شان به صورت مستطیل یا دایره بریده می شود که به آنها ” کتیبه ای “ می گویند.

اگر تابلو شما نیاز به قاب داشته باشد بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا طول عمر آن افزایش یابد.

  • قاب بایستی در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار عایق شده باشد.
  • تمامی قطعات ازجمله آداپتور و فلاشر درون آن قرار گیرد.
  • در مورادی که نیاز به تعمیر باشد به راحتی باز و بسته شود.
  • ترجیحاً در قسمت جلو آن به جای شیشه از پلکسی شفاف استفاده گردد.

تابلو ال ای دی ثابت

۹-روش صحیح قیمت گذاری

در میان تابلوسازان دو روش جهت قیمت گذاری تابلو ال ای دی ثابت مرسوم است

  • قیمت گذاری بر اساس تعداد ال ای دی به کاررفته ( به ازای هر ال ای دی N تومان )
  • قیمت گذاری براساس متراژ محیط طرح ( به ازای هرمتر M تومان )

روش اول روشی صحیح است. چرا که مطابق آنچه قبلا گفته شد عامل اصلی تعیین کننده در قیمت تمام شده یک تابلو ال ای دی ثابت، تعداد ال ای دی به کار رفته در آن است.

روش دوم را اگر نگوییم اشتباه است اما روشی مبهم است. برای مثال شما طرحی را در نظر بگیرید که متراژ محیط آن ۱۰ متر باشد، اگر ال ای دی ها به هم چسبیده کار شوند حدود ۲۰۰۰ تا استفاده می شود و اگر بینشان ۵ میلیمتر فاصله باشد حدود ۱۰۰۰ تا بکار می رود. پس قیمت قطعات مصرفی این تابلو بدون تغییر در سایز طرح می تواند تا نصف کاهش یابد.

با تشکر از حسن توجه شما امیدواریم این مقاله راهنمای خوبی برای خرید یک تابلو ال ای دی ثابت بوده باشد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank

آموزش ساخت تابلو ثابت

blank

آموزش ساخت تابلو روان

blank

آموزش ساخت تابلو چلنیوم

blank

آموزش ساخت مدار فلاشر

blank

آموزش ساخت تلویزیون شهری

×